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LA MONT: MARI
DAL MONT
(Antoni Beline)
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Lorganizazion des Nazions Unidis
e à volût dedicâ lan cu ven a une realtât
straordenarie e vitâl: la mont. Nissune dificoltât duncje
a fevelânt e no dome par resons di convignince, ma par resons afietivis
e obietivis. Parcè che dut al ven de mont e ducj o vin un rapuart
filiâl cu la mont. No nd è civiltât, culture
o religjon che no vedi relazion cu la mont, viodude come cjase des divinitâts
o adiriture come divinitât, e ancje inte nestre vision dal mont,
che e partis de Bibie, la mont e à un significât profont.
La mont e je viodude come parabule dal nestri vivi e dal nestri lambicâsi.
E je metude in alt parcè che dome in alt si pò vê
une vision slargjade, complete, globâl de realtât. Lant in
mont si fâs fadie, parcè che si à di vinci la fuarce
di inerzie, che nus consee la sflacje, e la fuarce di gravitât,
che nus tire viers il bas. Inte vite si à di combati e scombati.
La mont, tal so misteri, e fâs di puint fra cîl e tiere. Lis
sôs lidrîs si sprofondin te scuretât de tiere e la sô
spice e rive a penetrâ il cîl. Ancje Mosè al è
lât su la mont a cjapâ lis lastris de leç e Crist,
te gnove aleance, al à sielzude la mont par proclamâ la gnove
leç par une umanitât rinovade e sfrancjade. Intun mont là
che dut al zire usance une giostre infernâl, cuntune velocitât
incontrolabil e insopuartabil, la mont e reste un pont di riferiment,
un pont fêr. Inte nestre sapience popolâr si dîs che
«Lis monts a stan fermis e la int e zire». E tal nestri torzeonâ
fisic o psicologjic o esistenziâl, la mont e je la ultime robe che
si viôt tal partî e la prime che si contemple tal tornâ.
Mont come lûc de memorie e dai afiets, come pont di riferiment spirtuâl,
culturâl e uman, come scuele di formazion dal caratar. Ma mari ancje
in sens naturâl, fisic. La mont e nudris i paris e i fîs e
i nevôts, e parturis, e manten, e sepulis lis gjenerazions. Dome
partint de mont si pò rivâ a fâ dal teritori di une
comunitât un lûc di vite e no un pericul, une risorse e no
un probleme. Dut chest nus puarte a lis nestris monts, a cheste corone
maiestose che nus cercle di soreli a mont fint a soreli jevât, des
monts di Nert, passant pe Cjargne, a la mont Cjanine e al Mataiûr.
Un teritori grant, splendit, unic, là che di simpri si è
svilupade une civiltât e une culture che si pò clamâle
cence nissune retoriche la mari dal nestri jessi furlans e slovens e todescs.
Di fat lassù, ancje par vie de posizion isolade e protezude, e
à podût conservâsi plui che in altrò la nestre
anime plui gjenuine e se si vûl cjatâ ancjemò un spieli
o une relicuie dal nestri patrimoni lenghistic, architetonic e antropologjic
si à di vê il sintiment e la gracie di bati chei trois benedets
e di jentrâ ta chei borcs silenziôs, cjamâts di memoriis.
Cualchidun al à dit che in Cjargne lis cjasis a son come glesiis
e lis glesiis a son come cjasis. Cheste part di mont che, te sô
puaretât, e à nudrît miei che e à podût
la nestre int par secui, e je jentrade in crisi tal moment che il Friûl,
pe prime volte, al à cognossût un fregul di bondance cu la
rivoluzion industriâl e cu lis gnovis possibilitâts e prospietivis
di une economie vierte e moderne. Chest al sta a dî che e je mancjade,
tant a nivel statâl che a nivel regjonâl, une politiche specifiche
pe mont. Si trate di un pecjât di chei cu la code, che a scualifichin
cence apel une classe dirigjent. No dome parcè che la prime atenzion
di une classe politiche oneste e competente e à di lâ ai
plui debui e no ai plui fuarts, ma parcè che bandonant e tradint
la mont si met a riscjo dute la regjon. No dome si piert une ricjece ancje
dal pont di viste agricul e turistic, ma si rosein lis fondis che a tegnin
sù dut limplant. Cheste mancjance di atenzion pe mont, e
pe int che e vîf venti sù, e palese une mancjance di sensibilitât
e di culture, di agrât e di inteligjence, di sintiment e di cussience.
Une latitance che e rivuarde tant il mont civîl che il religjôs
e che no si pò suiâle cuntune cunvigne fate ogni tancj agns,
là che di gnûf e je dome la tabele anagrafiche che e segne
i ultins batits di une malât terminâl. Ancje la cunvigne fate
de Arcidiocesi di Udin tal novembar dal 2000 no à parturît
plui de classiche surisute: un libri di numars e di buinis intenzions.
Soluzions a nd è. Bisugne vê la volontât, la
fantasie e la creativitât di cjatâlis. A ogni cost. Parcè
che la muart de mont e je une tragedie che no si rive a misurâle,
come che no si rive a misurâ lis conseguencis par ducj. Di altris
bandis, int plui savie e cussiente e à savût cjatâ
il mût di lassâ la int là che e je nassude e cressude
e la mont e je deventade une benedizion e une fortune par dute la comunitât.
Tra lis soluzions si cjapâ, siguramentri une e rivuarde listituzion
de provincie cjargnele e, de bande de glesie, la restaurazion de diocesi
di Zui, cuntun vescul che al vîf in Cjargne. Po a son lis provedencis,
lis precedencis, lis indenitâts, i investiments, lis gnovis possibilitâts
imprenditoriâls e artesanâls che siguramentri i esperts a
cognossin. Se no lu san, che a fasin un salt venti sù pal Sud-Tirol
o in Carintie. Come cristians, nô o crodìn inte resurezion
e duncje lis borgadis de Cjargne e des Valadis di Resie e de Tôr
e dal Natison a podaressin tornâ a jessi ripopoladis ancje daspò
de lôr sparizion. Ma al è di stupits e di criminâi
spietâ un meracul e sfidâ la potence di Diu cuant che, doprant
il sintiment, la cussience e la competence, o podin tornâ a la nestre
mont une part ancje minime di dut ce che nus à dât a ducj
in ducj chescj secui. Parcè che ducj, dal prin al ultin, o sin
in debit cu la mont.
Antoni Beline, diretôr dal mensîl "la Patrie dal Friûl"
(n. 12 - Decembar 2001 www.friul.net)
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